Personopplysninger

Når du handler hos oss

Vi beskytter din personlige informasjon når du besøker og handler hos oss. Vi oppdaterer kontinuerlig innholdet i retningslinjene våre for hvordan personopplysningene dine behandles. Nedenfor kan du lese mer om hvordan personopplysningene dine behandles.

Registrering og bruk av personopplysninger

Vi er ansvarlige for all personlig informasjon som navn, adresse og fødselsdato som du gir videre til oss eller som vi mottar når du handler hos oss eller abonnerer på nyhetsbrev. Informasjonen lagres i Butler-Loftet Retail-gruppen, inkludert Butler-Loftet, som selvfølgelig også tar ansvar for denne konfidensielle informasjonen. Når du gir oss dine personopplysninger, bekrefter du også at vi kan bruke den innsamlede informasjonen til å oppfylle våre forpliktelser overfor deg og tilby deg den tjenesten du forventer. Vi kan også trenge informasjonen for å komme i kontakt med deg dersom det oppstår problemer når vi skal levere varene dine.

Dine rettigheter

Du har rett til å kontakte oss og få vite hvilke personopplysninger vi har registrert. Dersom informasjonen er feil, ufullstendig eller irrelevant, kan du be om å få den endret eller slettet. Du kan når som helst tilbakekalle din tillatelse til at vi bruker informasjonen din til markedsføringsformål – for eksempel når du sender ut et nyhetsbrev eller tilbud. Du kan kontakte oss ved å sende en e-post til support@butler-loftet.no.

Det vi lover

Vi deler aldri videre, selger eller utveksler informasjonen din til tredjeparter for markedsføringsformål utenfor Butler-Loftet. Informasjon som gis videre til tredjeparter brukes kun til å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. Et eksempel på dette er når vi videreformidler adresseopplysningene dine til leverandører og speditører i forbindelse med levering av dine varer. Informasjonen din oppbevares kun så lenge vi trenger den for å utføre tjenestene våre, eller bare så lenge loven krever det.

Retningslinjer for databeskyttelse (GDPR)

1. Introduksjon

  1. Denne policyen ble sist oppdatert 24. mai 2018.
  2. Denne policyen, som omhandler vår behandling av personopplysninger, kalles heretter "Personvernregler". Beskriver hvordan BLR ApS samler inn og behandler informasjon om deg. Du finner også informasjon om hvordan du kan utøve dine rettigheter, ved å bruke våre tjenester.
  3. BLR ApS (CVR: 25845846) er "databehandlingsansvarlig" for personopplysningene vi samler inn om deg. Alle henvendelser til oss må gjøres gjennom kontaktinformasjonen angitt under pkt 11.
  4. Betegnelser som «vi», «oss» eller «vår» er referanser til BLR ApS.
  5. Denne policyen er utarbeidet i samsvar med EU-parlamentets og rådets forordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016, heretter kalt «personopplysningsforordningen».

2. Vårt grunnlag for innsamling og behandling av personopplysninger

  1. Vi vil alltid sørge for at vi har et legitimt grunnlag for å samle inn og behandle dine personopplysninger. Behandlingsgrunnlaget kan variere avhengig av typen informasjon og konteksten vi samler den inn i.
  2. Vår primære grunn til å samle inn dine personopplysninger er for at vi skal kunne oppfylle avtalen som er inngått med deg. Det er slik at vi kan levere dine varer når og hvor du ønsker å motta dem, men også der det er i våre legitime forretningsinteresser å gjøre det – f.eks. forbedring av våre nettsider og tjenester, eller å gjennomføre målrettet markedsføring, f.eks. gjennom nyhetsbrev og mer.
  3. Vi vil aldri sende deg direkte markedsføring av noe slag uten ditt samtykke.

3. Hvordan samler vi inn personopplysninger?

  1. Personopplysninger samles først og fremst inn som et resultat av at du legger inn en bestilling hos oss. Dette kan være via våre nettsider butler-loftet.dk og modstrom.com (f.eks. iOS eller Android), på telefon gjennom vår kundeservice, eller i våre butikker.
  2. Andre kilder hvor du frivillig sender inn personopplysninger er f.eks. men ikke begrenset til:
    3.2.1. Kontaktskjema på vår nettside
    3.2.2. Forespørsler sendt på e-post
    3.2.3. Stillingssøknader eller CV sendes på e-post
    3.2.4. Kundeundersøkelser utført digitalt eller per telefon
    3.2.5. E-postmarkedsføring, blant annet i form av nyhetsbrev
    3.2.6. Medlem av vår kundeklubb

4. Hvilke personopplysninger samler vi inn og hvorfor?

  1. Informasjon som du oppgir frivillig når du foretar et kjøp, melder deg på vårt nyhetsbrev eller melder deg inn i vår kundeklubb.
  2. Informasjonen er navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og annen informasjon om varene du måtte bestille.
  3. Vi lagrer personopplysninger for å;
    4.3.1. Registrer deg som kunde første gang du handler hos oss.
    4.3.2. Kan oppfylle kjøpskontrakten vår med deg.
    4.3.3. Sende deg statusoppdateringer på bestillingen din.
    4.3.4. Sende deg markedsføring dersom du har gitt ditt samtykke til dette.
    4.3.5. Svare på spørsmål du måtte ha angående bestillingen din.
    4.3.6. Kontakte deg for tilbakemelding på kjøpsopplevelsen din.
    4.3.7. Gjennomføre kundeundersøkelser.
    4.3.8. Gjennomføre analyser og forskning for å utvikle våre tjenester og services.

5. Hvem deler vi personopplysninger med?

  1. Vi kan dele personopplysninger med følgende mottakere, mottakerne vil ikke motta alle personopplysninger vi har registrert – men er ikke begrenset til dette.
    5.1.1. Selskaper innenfor vår gruppe.
    5.1.2. Tredjeparter som støtter våre tjenester – Dette kan f.eks. være markedspartnere, selskaper vi bruker til statistikk eller salgsprognoser.
    5.1.3. Enhver kompetent rettshåndhevelsesbyrå, regulatorisk eller offentlig myndighet, domstol eller annen tredjepart der vi mener avsløring er nødvendig i henhold til gjeldende lov eller forskrift.
  2. Vi deler ikke personopplysninger med tredjeparter med mindre det er inngått en lovbestemt databehandleravtale mellom oss og tredjeparten.
  3. Vi vil aldri selge, distribuere eller på annen måte dele dine personopplysninger med mindre vi har ditt samtykke.

6. Dine rettigheter

  1. Vi ønsker i størst mulig grad å skape åpenhet rundt vår behandling av dine personopplysninger, og i den forbindelse må vi som behandlingsansvarlig informere deg om dine rettigheter.
  2. Identifikasjonskrav
    6.2.1. Personopplysningsforordningen krever legitimasjon dersom du ønsker å benytte deg av dine rettigheter. Dette for å sikre at uvedkommende ikke kan få innsyn i, endre, slette eller overføre personopplysningene dine.
    6.2.2. Dersom du ønsker å benytte deg av dine rettigheter, må du derfor sende en skriftlig henvendelse til oss. Se kontaktinformasjon under pkt 11.
    6.2.3. Gyldig identifikasjon kan være følgende, vi kan kreve ytterligere dokumentasjon.
    6.2.3.1. Henvendelsen gjøres fra e-postadressen som er registrert med de opplysninger som ønskes utlevert, endret, slettet eller overført.
    6.2.3.2. Et telefonnummer er oppgitt i henvendelsen som er registrert med de opplysninger som ønskes utlevert, endret, slettet eller overført. Og at dette kan bekreftes ved å ringe telefonen.
    6.2.3.3 Kopi av pass, førerkort eller annen gyldig legitimasjon.
  3. Retten til innsyn
    1. Du har til enhver tid rett til å be oss om hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, hvilket formål behandlingen tjener og hvilke databehandlere vi bruker i forbindelse med behandlingen.
  4. Rett til retting
    1. Du har rett til å få uriktige personopplysninger om deg selv rettet av oss. Dersom du blir oppmerksom på at det er feil i opplysningene vi har registrert om deg, oppfordres du til å kontakte oss skriftlig slik at opplysningene kan rettes.
  5. Retten til sletting
    1. I visse tilfeller har du rett til å få dine personopplysninger slettet av oss. I den grad din informasjon er nødvendig, for eksempel for å kunne overholde våre regnskapsforpliktelser, er vi ikke forpliktet til å slette dine personopplysninger. Det samme gjelder dersom opplysningene skal brukes til å gjøre gjeldende eller forsvare mot et rettskrav.
  6. Retten til å begrense behandlingen
    1. I visse tilfeller har du rett til å få behandlingen av dine personopplysninger begrenset til kun lagring, for eksempel hvis du mener at informasjonen vi behandler om deg er feil.
  7. Retten til dataportabilitet
    1. Du har rett til å få utlevert dine personopplysninger i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format, og har rett til å overføre denne informasjonen til en annen behandlingsansvarlig.
    2. Du har rett til å få personopplysningene overført direkte til en annen behandlingsansvarlig, dersom dette er teknisk mulig.
  8. Retten til å protestere
    6.8.1. Du kan når som helst protestere mot vår behandling av dine personopplysninger, som vi samler inn for bruk til å forbedre funksjoner på nettstedet og dets struktur, dersom du har spesielle grunner til det.
    6.8.2. Hvis vi ikke kan påvise juridisk grunnlag for å fortsette behandlingen, har vi ikke lenger rett til å behandle personopplysningene dine.
    9. Rett til å trekke tilbake samtykke
    6.9.1. Du har rett til å tilbakekalle ditt samtykke når som helst, f.eks. samtykke til at vi sender deg direkte markedsføring.
    10. Rett til å klage
    6.10.1. Du har rett til å klage til Datatilsynet på vår innsamling og behandling av dine personopplysninger.
    6.10.2. Du har rett til å klage til Datatilsynet på vår håndtering av din henvendelse angående ditt ønske om å utøve dine rettigheter.
    6.10.3. Du finner Datatilsynets kontaktinformasjon på www.datatilsynet.no

7. Datasikkerhet og datalagring

  1. Vi har iverksatt hensiktsmessige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak mot at personopplysninger utilsiktet eller ulovlig blir ødelagt, tapt, endret eller forringet, samt mot uautorisert tilgang eller misbruk.
  2. I forbindelse med gjennomføringen av de organisatoriske sikkerhetstiltakene har vi satt retningslinjer for hvilke ansatte som har tilgang til dine data, slik at kun de ansatte som skal ha tilgang til dine data har tilgang til dem.
  3. Personopplysninger lagres på våre sikre servere, som leveres og administreres av et tredjepartsselskap som spesialiserer seg på hosting og datasikkerhet. Serverne er fysisk plassert i et svært sikkert dansk datasenter. Vi har en databehandleravtale med dette vertsselskapet.
  4. Alle passord lagres enveis kryptert og i henhold til markedsledende standarder.
  5. Personopplysninger som vi registrerer om deg lagres som utgangspunkt i 5 år, dersom det ikke er aktivitet på kontoen. Med aktivitet menes at det foretas et kjøp, informasjon endres eller logges inn. Kundekontoen vil dermed kun slettes automatisk dersom kontoen har vært inaktiv i 5 år.

8. Informasjonskapsler

  1. Vi bruker informasjonskapsler for
    8.1.1. å forbedre brukeropplevelsen og personaliseringen av innhold og annonser. Denne informasjonen deles med tredjeparter, for eksempel Google og Facebook, og informasjonskapsler brukes til anonym sporing på tvers av nettsteder.
    8.1.2. gi plasseringstjenester hvis du velger å dele din geografiske plassering.
  2. Ved å bruke vår nettside eller apper, godkjenner du bruken av informasjonskapsler.
  3. En informasjonskapsel er en liten datafil som gjør det mulig å lagre informasjon eller få tilgang til allerede lagret informasjon på datamaskinen din fra nettstedet du besøker. Informasjonskapsler brukes av de aller fleste nettsteder i dag. Informasjonskapsler bidrar til å sikre at nettsidens funksjoner fungerer som de skal, og de brukes til å gjenkjenne datamaskinen din ved gjentatte besøk. Ingen personlig informasjon lagres i informasjonskapslene våre, og de kan ikke spre virus eller andre skadelige programmer.
  4. Dersom du ikke ønsker å tillate informasjonskapsler, er det en veiledning for hvordan dette kan gjøres på Næringstilsynets nettsider. Fremgangsmåten er forskjellig, avhengig av hvilken nettleser du bruker.

9. Lenker til tredjeparts nettsteder

  1. Vår nettside, apper eller e-postkommunikasjon kan inneholde lenker til tredjeparts nettsteder – f.eks. Facebook, Instagram, leverandører osv. Hvis du følger en lenke til en av disse nettsidene, vær oppmerksom på at de har sine egne retningslinjer for personvern og at vi ikke påtar oss noe ansvar for disse retningslinjene eller de aktuelle lenkede nettstedene. Vennligst les disse tredjeparts nettsteders egne retningslinjer før du sender inn personlig informasjon til dem.

10. Oppdateringer av denne personvernerklæringen

  1. Vi har rett til å gjøre endringer i denne personvernerklæringen når som helst. Det vil alltid vises øverst på siden i seksjon 1.1, da retningslinjene for personvern sist ble oppdatert.
  2. Vi kan oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen som svar på endrede juridiske, tekniske eller forretningsmessige utviklinger. Når vi oppdaterer vår personvernregler, vil vi iverksette passende tiltak for å informere deg, i samsvar med betydningen av endringene vi gjør. Vi vil innhente ditt samtykke til eventuelle vesentlige endringer i retningslinjene for personvern hvis og hvor dette kreves av gjeldende databeskyttelseslover.
  3. Vi oppfordrer deg til regelmessig å gå gjennom denne siden for den nyeste informasjonen om vår databeskyttelsespraksis.

11. Kontaktinformasjon

  1. BLR ApS er "databehandlingsansvarlig" for personopplysningene vi samler inn om deg.
  2. Hvis du har spørsmål eller kommentarer til denne personvernerklæringen, eller ønsker å utøve rettighetene dine, kan du kontakte oss på følgende måte:

    BLR ApS
    Algade 5
    9000 Aalborg
    Danmark
    Telefonnummer: (+45) 9631 5050
    E-post: support@butler.no
    CVR: 25845846